Jongeren gebruiken TikTok als nieuwe zoekmachine

Als Gen Z’er moet ik toegeven dat ik veel tijd spendeer op TikTok. Ik vind er lekkere recepten, handige tips en net als de meeste, leuke ervaringen en eettentjes. Net als de meeste mensen van mijn leeftijd, gebruik ik TikTok soms wel eens als zoekmachine. Als bedrijf liggen hier dan ook veel kansen. Bedrijven kunnen op TikTok op een simpele manier met een (andere) doelgroep contact leggen. Maar hoe begin je als bedrijf op een platform waar je niet bekend mee bent?

TikTok is een platform dat bestaat uit korte video’s over verschillende onderwerpen. Met alles wat de gebruiker liked, repost of op reageert, vormt het algoritme van TikTok een beeld van wat de gebruiker leuk vindt. Op basis van het gevormde beeld, maakt TikTok aanbevelingen om te zorgen dat de gebruiker zo lang mogelijk op de app blijft. Wanneer een gebruiker dus iets zoekt op TikTok, zullen de eerste paar resultaten echt afgestemd zijn op de gebruiker. Dit maakt het voor veel jongeren aantrekkelijker om dingen op TikTok te zoeken in plaats van op Google. Met jongeren bedoelen wij in deze blogpost mensen van de leeftijd tot 25. Dit is ook de leeftijdscategorie die het meest actief is op social media. Hoe ouder de leeftijd, hoe minder actief de doelgroep. Toch bevinden mensen van alle leeftijden zich op TikTok.

Tips voor jouw TikTok strategie

Net als Google, kan je op TikTok gebruik maken van ‘SEO’. Dit houdt eigenlijk in dat er bepaalde dingen zijn die je kan doen om jouw vindbaarheid op TikTok te vergroten. Zo is het van belang dat je relevante zoekwoorden gebruikt. Deze kan je gebruiken in de bio van jouw zakelijke profiel, de beschrijving van de video of in de audio van de video. Dit kan TikTok namelijk ook herkennen en categoriseren. Maak daarnaast ook gebruik van relevante hashtags. Deze zorgen ervoor dat jouw bedrijf makkelijker te vinden is. Die hashtags kan je ontdekken door bijvoorbeeld zelf op TikTok te zoeken en te kijken welke hashtags populair zijn bij andere bedrijven uit dezelfde branche.

Actuele trends

Met het maken van content is het verstandig om in te spelen op actuele trends. Dit kan bepaalde muziek zijn, of een bepaalde trend. Een tijd geleden was de trend om een grappig verhaal te delen doormiddel van verschillende foto’s. Deze video’s zijn vaak al populair en zullen dan aan nog meer gebruikers aangeraden worden.

Met de content die jij plaatst is het ook van belang dat de content authentiek en boeiend is. Een jongere doelgroep hecht meer waarde aan echtheid, speel dus alleen in op trends die echt passen bij jouw bedrijf. Vertel met jouw content een duidelijk verhaal. Laat mensen zien hoe ze jouw product kunnen gebruiken of hoe dit hun leven beter maakt. Wees vooral ook niet bang om te reageren op reacties, vragen te stellen in de video of in je video beschrijving en moedig mensen ook aan om jouw content te delen. Dit vergroot je publiek, laat TikTok zien dat gebruikers jouw content interessant vinden en zorgt ervoor dat je een band opbouwt met je volgers. Dit kunnen uitgebreide reacties zijn, maar een simpel hartje op een leuke reactie is ook goed.

Conclusie 

Jongeren die TikTok gebruiken als zoekmachine geeft bedrijven nieuwe mogelijkheden. Door TikTok niet meer te zien als een ‘dansfilmpjes’ platform, maar een grote mogelijkheid om een (nieuwe) doelgroep aan te spreken, kan jij jouw bereik laten groeien. Ook op TikTok is een plan de campagne erg belangrijk, dus bedenk een duidelijke strategie en ga aan de slag!


Wil jij meer te weten over marketing? Lees dan onze vorige blog!  BLOG | Online vs. Offline marketinguitingen