Als je vroeger op LinkedIn keek, waren het voornamelijk vacatures en bedrijven die hun successen deelden. Als je nu op LinkedIn kijkt, zie je dat steeds meer mensen het platform niet alleen gebruiken om hun CV en zakelijke successen te delen, maar ook om potentiële werkgevers een duidelijk beeld van zichzelf te geven. Maar, hoe is dit zo gekomen en hoe ga je hierin mee? Wij leggen het je uit in deze blog.

Groei van LinkedIn

Zoals eerder benoemd, werd het platform eerst gebruikt als een digitale versie van je CV. Het platform was erg zakelijk en formeel. Hier konden potentiële werkgevers alles vinden wat zij nodig hadden van een kandidaat. Zo werd het platform dan ook gebruikt. Er werd voornamelijk iets gepost als er iets bijzonders te melden was of als je op zoek was naar een nieuwe baan. Met de lancering van LinkedIn Pulse in 2014 kregen gebruikers voor het eerst de mogelijkheid om

 eigen artikelen te publiceren. Dit was een grote stap voor het gebruik van persoonlijke merkbeleving.

Hier begon voorzichtig de verschuiving naar personal branding. Sinds 2014 is het platform steeds meer ontwikkeld en heeft het de gebruiker ook meer mogelijkheden gegeven. Met in 2020 de introductie van Creator Mode en het begin van de Corona pandemie kwam de focus op personal branding echt tot zijn recht. Gebruikers konden hun profiel op een speciale manier indelen en openbaar stellen om aan anderen te laten zien dat zij eigen content maken.

Wat is personal branding en waarom werkt het?

Wat houdt personal branding precies in en waarom is het effectief? Personal branding houdt eigenlijk in dat jij aan de wereld laat zien wie jij bent, waar je goed in bent en wat jij belangrijk vindt. Dit wordt op LinkedIn gedaan door middel van het delen van persoonlijke anekdotes, het delen van kennis en het actief interacteren met andere gebruikers. Personal branding kan het verschil maken, omdat het laat zien wat jou bijzonder maakt in jouw werkgebied in vergelijking met anderen. Wat kan jij heel goed? Wat weet jij wat anderen niet weten en hoe is dat nuttig voor een klant of werkgever?

Je zou kunnen denken dat actief bezig zijn met personal branding alleen nodig is voor gebruikers die op zoek zijn naar een baan, toch is dit niet helemaal zo. Als werknemer kan branding van pas komen om te bouwen aan de reputatie van het bedrijf. Ook is het effectief voor de werving van nieuwe collega’s. Als ondernemer kan je branding gebruiken als tool om effectieve reclame te maken en om vertrouwen te creëren bij (toekomstige)klanten. Tot slot is branding als werkzoekende natuurlijk handig om niet alleen te laten zien wat je kunt, maar ook wie je bent! Dit kan voor sommige bedrijven de doorslaggevende factor zijn om je op gesprek te vragen.

Tips voor goede personal branding

Allereerst: haal het beste uit je profiel. Kies een nette foto, titel die bij je past en schrijf een sterke samenvatting die duidelijk laat zien wie je bent en waar je voor staat. Voeg mensen toe die je kent of relevant zijn voor jouw werk. Deel regelmatig content die aansluit bij jouw branding en jouw kennis laat zien. Trek dit ook door in alles wat je deelt en waar je op reageert. Hou rekening met trends en bedrijven die groot zijn in jouw werkveld.

Conclusie

LinkedIn is dus geen digitaal CV meer. Er liggen veel kansen om een goed netwerk op te bouwen van connecties die precies weten wie jij bent en waar jij voor staat. Of je ondernemer, werkgever of werkzoekende bent: personal branding kan ook voor jou het verschil maken! Begin vandaag met het toevoegen van elementen die jou echt aanspreken en bij jouw merk passen.

 


Wil jij meer te weten over marketing? Lees dan onze vorige blog!  BLOG | Duurzaamheid in een marketingstrategie