In de vorige blog hebben we de verschillende social media kanalen besproken. Aan de hand van je doelstelling, heb je een keuze uit de verschillende kanalen kunnen maken. Ga jij werken aan een hogere klanttevredenheid? Je naamsbekendheid vergroten of is je doel om de conversie te verhogen? Wanneer je dit scherp hebt en de kanalen zijn gekozen, is het belangrijk om een contentplanning te maken, maar wat is het en hoe maak je het?
Wat voor soort content kan ik plaatsen?
Voordat je aan de contentplanning begint is het belangrijk om te weten wat voor content je wilt plaatsen. Om je doelstelling te behalen, is het belangrijk om jouw doelgroep aan je merk te binden. Zij zullen namelijk niet gelijk jouw product of dienst afnemen. Er moet eerst vertrouwen ontstaan.
Je wilt eerst dat de doelgroep weet dat jouw product of dienst bestaat. Je begint met ‘awareness’ creëren. Dit doe je door het posten van blogs, korte berichten en opmerkingen onder posts beantwoorden. Je weet dat je merk opvalt wanneer het aantal volgers en views significant groeit.
Vervolgens wil je dat er een binding tussen jouw merk en de doelgroep ontstaat. Om dit te bereiken wil je de interactie opzoeken. Stel vragen aan je doelgroep. Dit kan door een vraag onder de post te plaatsen, denk bijvoorbeeld aan: wat vind jij het mooiste plekje in de stad? Maar ook de stories op Instagram zijn hier een goed medium voor. Je weet dat er binding ontstaat op het moment dat er meer wordt gereageerd, berichten meer worden geliked, vaker worden gedeeld en het aantal bezoekers op de website groeit.
Tot slot wil je dat mensen overgaan tot actie. Dit kan je bereiken door live sessies waarin je bijvoorbeeld de nieuwste collectie toont, kortingen, betaalde advertenties en reageren op vragen in de chat. Je weet dat dit lukt wanneer je meer aanmeldingen op de nieuwsbrief ontvangt, de conversie omhoog gaat en er meer producten worden verkocht.
Maar wat is een contentplanning ?
De naam zegt het al; content-planning. Het is een planning voor de content die je de komende periode gaat plaatsen. In de planning beschrijf je welke content je gaat plaatsen, welke kanalen je hiervoor inzet, wanneer je de content gaat plaatsen en wat het doel is.
Je stelt de juiste prioriteiten
Vaak zijn de minst belangrijke taken het makkelijkst of leukst om te doen. Vaak wordt hier dan ook mee gestart. Hoewel dit leuk is om te doen, draagt dit vaak niet bij aan de beoogde strategie. Het voordeel van de contentplanning is dat je het werk structureert op basis van prioriteit. Je hebt dan altijd de content die de kern van jouw verhaal bevat, heb je tijd over? Dan kan je altijd nog de leuke content maken ter ondersteuning van de kern. Mocht de tijd er niet zijn, dan staat in ieder geval de basis van je verhaal. Let op! Plaats uitsluitend kwalitatieve content. In de praktijk gebeurt het vaak dat bedrijven plaatsten om het plaatsen. Doordat dit irrelevante content is, kan het gebeuren dat je volgers kwijt raakt. Heb je niks interessants te delen? Sla dan het post moment over.
Samenwerken gaat makkelijker
Door samen met jouw team een contentplanning te maken, gaat samenwerken een stuk gestructureerder. Je maakt met de planning namelijk inzichtelijk wie verantwoordelijk is voor welke taken. Zo creëer je duidelijkheid over werkzaamheden en een verantwoordelijkheidsgevoel over de uitvoering hiervan.
It will be done
‘Dat doe ik morgen wel’. Is een gevaarlijke uitspraak. Van uitstel komt afstel. Voor je het weet wordt de strategie niet uitgevoerd als besproken. Het resultaat? Tegenvallende cijfers. Succesvolle content is erg tijd gevoelig. Het is dan ook belangrijk om dit op de juiste momenten te plaatsen. Wanneer er een contentplanning is, reserveer je als het ware een plekje in je agenda om het werk ook daadwerkelijk uit te voeren.
Hoe maak je een contentplanning
Laten we voorop stellen dat je eerst de doelgroep, gewenste kanalen en beoogde strategie helder moet hebben, voordat je een contentplanning kan maken. Is dit gelukt? Dan is het tijd om aan de slag te gaan.
Stap 1
Begin met een agenda maken waarin de verschillende actiepunten in opgenomen kunnen worden. Gebruik bijvoorbeeld Google Sheets. Dan is de agenda voor iedereen toegankelijk en bewerkbaar.
Stap 2
Om tot actiepunten te komen stel je jezelf de volgende vragen :
- Wat moet er allemaal gebeuren?
- Wie is verantwoordelijk voor welke taak?
- Wanneer heeft mijn content het meeste bereik?
Sorteer deze taken op prioriteit en plaatst deze taken op de gewenste tijdstip en koppel de actie aan de verantwoordelijke persoon.
Tip: vergeet vooral geen bijzondere dagen. Kijk voor leuke inhaakmomenten op de issuekalender.
Stap 3
Voordat je vol enthousiasme van start gaat, is het belangrijk om de beoogde planning met de stakeholder(s) te delen. Dit kan een opdrachtgever zijn, maar ook een van je collega’s. Pas wanneer iedereen op de hoogte is en de neuzen dezelfde kant op staan, kan de contentplanning ingezet worden.
Stap 4
Reflecteer elke 3 maanden. In de contentplanning worden verschillende doelstellingen opgenomen, maar zijn deze doelstelling ook echt behaald? Hoe komt het dat de doelstellingen wel of niet zijn behaald? Zijn de taken daadwerkelijk uitgevoerd? Werkt het tijdstip van plaatsen en bevat de content de juiste tone-of-voice? Wanneer dit inzichtelijk is, kan bij tegenvallende resultaten tijdig bijgestuurd worden.
Door de bovengenoemde reden zie je dat het maken van een contentplanning een tal van voordelen kent. Door op voorhand stil te staan bij de strategie, wordt er beter samengewerkt, kun je prioriteiten stellen en is de kans aanzienlijk groter dat de taken daadwerkelijk worden uitgevoerd.
Weet je zelf niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag! Bekijk hier de mogelijkheden.