Veel ondernemers denken dat ze op alle social mediakanalen aanwezig moeten zijn. Ze hebben het gevoel dat ze op deze manier hun kansen spreiden en zeker weten dat ze dan de juiste doelgroep bereiken. Maar wil jij je onderscheiden ten opzichte van de concurrentie? Dan is het juist belangrijk om focus aan te brengen.
Wij begrijpen dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Want er zijn een hoop verschillende social mediakanalen. Ook kent elk kanaal zijn eigen techniek, doelgroep en tone-of-voice. Juist door deze verschillen, ontstaan er een hoop keuzemogelijkheden. Hoe bepaal je nou waar jij als bedrijf of organisatie de focus op legt?
Welke kanalen zijn er mogelijk?
Laten we beginnen met de verschillende opties toelichten.
Facebook is één van de bekendste platformen. Hoewel er volgens tweakers de laatste tijd een daling in actieve gebruikers plaatsvindt, hebben zij toch nog 10,3 miljoen Nederlandse gebruikers. Het gebruik is voornamelijk hoog bij volwassenen tussen de 23 en 57 jaar. Facebook kent dus een diverse doelgroep met een potentieel groot bereik. Facebook wordt vaak ingezet voor community-building. Hoewel de spelregels door advertentiefuncties flink zijn veranderd is het toch goed om hierop aanwezig te zijn. Het is belangrijk om de interactie met de doelgroep op te zoeken. Is er geen advertentiebudget? Geen probleem! Zorg ervoor dat je de interactie opzoekt. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van video’s en te reageren in verschillende groepen.
Kan jij jouw verhaal naar beeld vertalen? Dan in Instagram the place to be! In tegenstelling tot Facebook is Instagram juist aan het groeien. Op dit moment hebben zij volgens Shopify 8,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Marktvizier stelt; Het zijn vooral de jongeren van 15-19 jaar die dagelijkse op Instagram te vinden zijn, gevolgd door de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar. Dus kan jij je verhaal in beeld vertellen en heb je een jongere doelgroep? Maak dan zeker een Instagram account aan!
LinkedIn staat echt bekend als het netwerkplatform. Richt jij je op de B2B-markt? Dan ben je hier aan het juiste adres. Het is de plek waar jij je kennis en bedrijfsnieuws kan delen. Volgens het nationale sociale mediaonderzoek heeft LinkedIn vorig jaar de 5 miljoen gebruikers aangetikt. De grootste groep gebruikers zijn millennials (23-37 jaar), maar hier kom je ook de wat oudere werkende doelgroep tegen.
Twitter positioneert zichzelf als een nieuwsnetwerk. De tijdlijn werkt snel doordat het beknopte berichten zijn die inspelen op het nieuws en trendic topics. Op dit platform kan je goed gesprekken voeren met je doelgroep en klanten. Het wordt vaak gebruikt om vragen, klachten en opmerkingen te beantwoorden. Ben jij een kleiner bedrijf of organisatie? Dan is Twitter minder interessant. Het is wel de uitgelezen plek voor journalisten, politicus en de klantenservice van grote bedrijven.
TikTok
TikTok is het snelst groeiende platform. Dit kanaal is volgens Frankwatching ten opzichte van 2020 met 75% gegroeid. Is jouw doelgroep tussen de 6 en 24 jaar? Dan is dit hét platform waar jij aanwezig op moet zijn. TikTok is een sociale media-app waarmee korte muziekvideo’s gemaakt en gedeeld kunnen worden. De filmpjes kunnen een lengte hebben van 3 tot maximaal 30 seconden.
Youtube
Hoewel de verwachting was dat het aantal gebruikers van Youtube af zou nemen door de groei van TikTok, is dit uit het nationale Social Media onderzoek anders gebleken. 8 op de 10 Nederlands maakt wel eens gebruik van Youtube. Het kanaal trekt doelgroepen van alle leeftijden aan. Het is de uitgelezen plek voor muziekvideo’s en vlogs.
Welk kanaal moet ik kiezen?
Maar welke sociale media kan jij het beste gebruiken? Voordat je hier een keuze in kan maken, is het belangrijk om scherp te hebben wat je wilt bereiken. Werk je aan een hogere klanttevredenheid? Wil je je naamsbekendheid vergroten? Of wil je de conversie verhogen? Kies eerst het doel, om vervolgens te bepalen welke kanalen het meest geschikt zijn om dit te behalen.